fbpx

Alles over VET

Een van gevreesde macronutriënten lijkt het wel. Maar waarom? Het woord vet maakt je nog niet vet. Ja oke, dat het de meeste calorieën per gram bevat klopt, 1 gram vet bevat 9 kcal tegenover 4 kcal voor eiwitten en koolhydraten. De meeste mensen zullen denken dat ze alleen maar energieleveranciers zijn en alhoewel ze daar een grote rol in betekenen, blijft het daar niet bij…

Vetten hebben veel functionele eigenschappen. Ze dienen ter bescherming van onze organen, isolator tegen kou, bouwstof voor onze membranen, opname van de vitamines A, D, E, K en belangrijk bij de aanmaak van verschillende hormonen (voornamelijk de onverzadigde vetten, daarover later meer), namelijk testosteron, oestrogeen en cortisol (stresshormoon). Testosteron is namelijk mede verantwoordelijk voor spiergroei, voor sporters essentieel dus.

Hoeveel gram vet zou je per dag binnen moeten krijgen? Je mag ongeveer uitgaan van 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Nu weet je hoeveel vet je dagelijks binnen zou moeten krijgen, maar op welke vetten moet ik dan letten, gezien de verschillen in samenstelling. Er zijn grofweg drie verschillende vetzuren.

Onverzadigde vetten zijn te herkennen doordat ze bij kamertemperatuur zacht en vloeibaar zijn, je vindt deze vetten o.a. in vis, olie, noten, zaden, avocado. Je hebt daarin meervoudig (omega 3 en 6) en enkelvoudige (omega 9) vetzuren. Onverzadigde vetzuren zijn goed voor je hart en vaten en daarnaast voor ontwikkeling van je hersenen.

De verzadigende vetten herken je aan hun vaste structuur zoals boter (harde margarine). Verzadigd vet blijkt nog steeds een slecht imago te hebben, maar uit steeds meer onderzoek blijkt verzadigd vet geen verband te hebben met een risico op hart en vaatziekten. 10% van je vetinname moet uit verzadigd vet bestaan.

Deze vetten kunnen in een grotere hoeveelheid wel een gezondheidsrisico vormen, op langer termijn een verhoging van het slechte cholesterol (LDL) dat kan leiden tot hart en vaatziekten. Maar ook deze vetten ben je dus echt nodig, ga uit van 10% van je vetinname bestaat uit verzadigd vet.

En dan nog al het lekkers, waar ook jij zo nu en dan er een van mag hebben hoor. Dan hebben we het over transvet dat zit in snoep, chips, koek, gebak, snacks etc.

Welke andere VETTE keuze maak jij nu na het lezen van dit artikel?

Ons gratis receptenboek ontvangen?

Heerlijk én gezond eten? Vraag ons gratis receptenboek nu aan door je e-mailadres achter te laten!

You have Successfully Subscribed!