fbpx

Vandaag een greep uit de koolhydraten: Brood!

Veel mensen hebben zich (of nog steeds) een lange tijd verzet tegen alles wat onder de noemer koolhydraten valt. En dan met name brood, omdat dit voedingsproduct ons ‘dik’ zou maken. Gelukkig weet inmiddels (bijna) iedereen die ons volgt dat er geen op zichzelf staand product ons dik maakt, onze energiebalans zal altijd leidend zijn.

De aandacht van een voedingsstof is inmiddels verschoven naar een voedingsmiddel. Als we alleen kijken naar een specifieke voedingsstof noem je dit nutritionisme. In een gezond voedingspatroon hoort ook gewoon die boterham en wel te verstaan een volkorenboterham. Als je kijkt in de supermarkt is de keuze wat brood betreft oneindig, van wit tot aan maisbrood, alles kunnen we verkrijgen. Maar welke keuze moet ik dan maken om een gezonde boterham te kiezen? Kies altijd voor de 100% volkorenbrood, dit moet vermeld staan op het etiket. Dus niet het brood dat de meeste pitjes bevat of het brood die er het donkerst uitziet wat velen zullen denken. 

Wat is volkoren? Het heeft betrekking op de gehele graankorrel meelkern, kiem en zemelvlies (zie afbeelding). Het mag dus alleen volkoren worden genoemd als de gehele graankorrel gebruikt is. 

Nu je weet hoe je volkorenbrood herkent en is het ook fijn om te weten welke gezondheidsvoordelen brood met zich meebrengt. In brood zit bijvoorbeeld jodium dat we binnenkrijgen door toegevoegd bakkerszout. Jodium is nodig voor een goed werkende schildklier (belangrijk voor groei en ontwikkeling) en daarnaast bevat volkorenbrood vezels, vitamines B1,B2, B6, E en de mineralen magnesium, ijzer, calcium, fosfor, kalium en zink. En wist je dat 100 gram volkorenproduct is geassocieerd met 25% lager risico op hart en vaatziekten?

 Let op! Voor andere volkorenproducten zoals bijvoorbeeld crackers of rijst geldt het niet dat dit is opgenomen in de Warenwet. Wel is de richtlijn dat het volkorenproduct uit >50% volkorenmeel moet bestaan.  

 Welk brood komt er bij jou op de plank?

Ons gratis receptenboek ontvangen?

Heerlijk én gezond eten? Vraag ons gratis receptenboek nu aan door je e-mailadres achter te laten!

You have Successfully Subscribed!